مكان هاي تاريخي و ديدني ميمه

سفر و گردشگري و جاذبه هاي طبيعت

مكان هاي تاريخي و ديدني ميمه


مسجد جامع ميمه

از بناهاي قديمي است و بر اساس شهادت سنگ محراب گرانقيمت آن كه به لحاظ امنيتي در موزه ايران باستان نگهداري مي شود متعلق به قرن پنجم هجري است . اين مسجد داراي تقدس و اهميت ويژه اي است و مردم منطقه به سان زيارتگاه به ديدارش مي شتابند و جان خود را در مصفاي زلال معنويتش شستشو مي دهند . بر ديواره محراب و سقف آن خطوط برجسته و نقاشي شده اي از ميرزا عبدالوهاب بن محمدطاهر ميمه اي است كه تاريخ نگارش آن به 150 سال قبل بر مي گردد. اين هنر مند شهير از  نوادگان شهيد ثاني مي باشد


 آستانه امامزاده سيده صالحه خاتون (عليها السلام)

بقعه امامزاده سيده صالحه خاتون(س) در روستاي ازان از روستاهاي بخش ميمه قرار گرفته است. راه دسترسي به امامزاده از سمت اتوبان اصفهان-تهران است كه هم به صورت مستقيم از اتوبان، جاده اي به امامزاده منتهي مي شود و هم از داخل شهرهاي ميمه و وزوان قابل دسترسي است.

مساحت صحن زيارتگاه 17000 بوده متر مربع و در ضلع شمال شرقي تعداد 24 باب زائرسرا جهت رفاه حال زائرين ساخته شده است. اين بنا به روايت هيئت امناء قدمتي 200 ساله دارد كه به مرور بازسازي و مرمت شده است. دو گلدسته زيبا و كاشيكاري شده كه هر كدام 22 متر از كف ارتفاع دارند در سردر ورودي زيارتگاه قرار گرفته است كه در سال 1370 ساخته شده است. گنبد كاشيكاري شده و مخروطي شكل زيارتگاه از كف 20 متر ارتفاع دارد. داخل حرم ضريحي فلزي در ابعاد 2/5 ×2 روي سنگ مزار امام زاده شريفه قرار گرفته است. تزيينات بقعه شامل كاشيكاري است كه روي آن زيارت عاشورا و زيارتنامه وراث و زيارت حضرت فرج (عجل الله تعالي فرجه) نوشته شده است؛ همچنين شامل نقاشي هاي زيباي اضلاع كه تا زير سقف ادامه دارد. مردم و اهالي نسبت به اين بزرگوار ارادت و احترام خاص قائل مي باشند. بقعه امامزاده سيده صالحه خاتون(س) در باورهاي مذهبي و آداب و رسوم مردم روستاهاي بخش ميمه نقش پررنگي ايفا نموده است. مردمان روستاهاي اطراف امامزاده كه اغلب به كشاورزي و دامداري مشغول هستند، امامزاده را بركتي عظيم براي كسب و كار خود مي دانند و رفع گرفتاري ها و برآورده شدن حاجت هاي خود را به واسطه توسل به ساحت دختر موسي بن جعفر(ع)، از خداوند طلب مي كنند. حتي اهالي روستاهاي اطراف، پيشرفت روستاي ازان را با توجه به دوري اين روستا از جاده ارتباطي اصفهان- تهران و نيز كمرنگي پديده ي مهاجرت به شهرهاي بزرگ در بين اهالي روستاي ازان را به بركت وجود اين امامزاده مي دانند. امامزاده سيده صالحه(س) همچنين مكاني براي اجتماع مردم منطقه در روزهايي چون اعياد مذهبي و ملي و روزهاي سوگواري اهل بيت(ع) است كه مردم با رفت و آمد بيشتر به امامزاده در اين روزها، آداب و رسوم متفاوتي را انجام مي دهند. بسياري از مردم روستايي و كشاورز در اين منطقه، از احشام و اموال و دارايي خود براي اين امامزاده نذر مي كنند و از قديم تا كنون تا جايي كه در توانشان بوده است در آباداني و حرمت به مقام آن تلاش نموده اند.


قنات مزدآباد

شگفت انگيزترين قنات جهان

قنات مزدآباد شهر ميمه در حال حاضر بزرگترين و قديمي ترين قنات واقع در شمال استان اصفهان است كه داراي 18 كيلومتر طول و615 حلقه چاه با عمق 3 تا 82 متر مي باشد كه با دبي 130 ليتر در ثانيه در يك كيلومتري شمال شهر ميمه برروي زمين جاري ظاهر و جاري مي گردد.

عمر اين قنات تاريخي و شگفت انگيز را كه ريشه در تاريخ و هويت مدنيت عمران و آباداني شهر ميمه دارد به زمان حكومت هماي بنت بهمن بن اسفنديار در دوره هخامنشي نسبت مي دهند كه به ثبت ميراث فرهنگي رسيده و جزء يازده قنات برتر كشور مي باشد كه در تيرماه 1394 در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد.

 

 

موزه مردم شناسي

ميمه، خود موزه بزرگي است كه از هزاران سال قبلااز ميلاد تا عصر حاضر آثار و علائم و نشانه هاي فراواني از تاريخ و تمدن بشري را در خود نهفته دارد.

موزه مردم شناسي اين منطقه محلي است براي مطالعه تاريخ و معرفي يافته ها و يادگارهاي فرهنگ غني بومي و آداب و رسوم، حرفه ها و پيشه هاي مردم منطقه در زمان هاي گذشته، اين موزه داراي انواع عبرت هايي است كه بيننده در آن ريشه و  هويت واقعي خود را بهتر خواهد شناخت.موزه مردم شناسي ميمه، در برگيرنده آداب و رسوم كهن منطقه و روايت گر جايگاه و چگونگي زندگي مردم اين ديار در گذشته اي نه چندان دور است. اين موزه در محل حمام دوران صفويه معروف به حمام گُرده قرار دارد كه با تجهيز و چيدمان بيش از 600 شيء تاريخي پذيراي بازديد كنندگان مي باشد.

 

 

مناطق گردشگري  ( تخت سرخ - تخت محمد جعفر - دره دوزخي )

تخت سرخ در منطقه شمال غربي شهر ميمه و قلب حيات وحش موته، يكي از زيباترين مناطق زمين شناسي مربوط به دوران سوم و چهارم زمين شناسي قابل مشاهده است.

طاقديس هاي زمين شناسي قرمز رنگ قبا زيبايي منحصر به فرد در كنار دره سياه رنگ ( دره دوزخي ) و درخچه هاي گز و اشك سبز رنگ ( شوراب گردگاب ) و دشت سفيد رنگ نمك خيز ( بوم تخت ) تابلو نقاشي هزاررنگي را به تصوير مي كشد كه باعث حيرت هر بيننده خواهد شد.

در اين منطقه يك تخت كم ارتفاع و بسيار زيبا بنام تخت محمد جعفر وجود دارد كه يكي از زخاير تاريخي و ارزشمند منطقه است .كشفيات انجام شده در لابلاي بناهاي مخروبه آن عصر مدنيت در اين منطقه را، هم پاي تپه هاي تاريخي سيلك كاشان نشان مي دهد.

 

 

پناهگاه حيات وحش موته

پناهگاه حيات وحش موته ميمه، از جمله مناطق منحصر به فرد و داراي ويژگي هاي ممتاز در سطح كشور است كه مورد توجه ويژه سازمان حفاظت از محيط زيست قرار دارد. وجود 270 گونه گياهي كه از اين تعداد گونه داراي ارزش صنعتي و دارويي هستند، وجود 142 گونه جانوري مهره دار شامل 25 گونه پستاندار از جمله پستانداران نادر و با ارزشي نظير ( غزال ايراني، يوزپلنگ، گربه پالاس، قوچ و ميش زيرگونه اصفهاني )، 88 گونه پرنده از جمله ( بالابان، هوبره و انواع عقاب ها) و 25 گونه نادر خزندگان اين زيست كرده را به عنوان يكي از بزرگترين و مهمترين زيست بوم هاي داراي غني طبيعي فراوان و ارزشمند در كشور قرار داده است. اين پناهگاه با 220 هكتار وسعت در فاصله 9 كيلومتري تا 56 كيلومتري شهر ميمه قرار دارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.